Żelazo w diecie małego sportowca

31-05-2016, 16:29

Dzieciństwo i dorastanie to okres niezwykle dynamicznych zmian zachodzących w organizmie. Jednym z najważniejszych składników odpowiadających za odpowiednią kondycję zdrowotną oraz biorących udział w rozwoju naszego ciała jest właśnie żelazo.

Znaczenie żelaza w diecie dziecka

Żelazo jest podstawowym składnikiem hemoglobiny, czyli białka w krwinkach czerwonych. Odpowiada ono za wiązanie i transport tlenu do różnych narządów ciała, co jest niezwykle ważne podczas wykonywania wysiłku fizycznego. Co więcej, pierwiastek ten pełni również swoją ważną rolę w funkcjonowaniu układu odpornościowego , chroniąc organizm przed niechcianymi infekcjami.

Nasz organizm wyczerpuje zapasy żelaza stopniowo, objawy jego niedoboru nie będą widoczne natychmiast. Początkowo niedostateczna podaż tego pierwiastka wraz z dietą może wywołać obniżenie koncentracji, trudności w zapamiętywaniu i nauce. Z kolei dzieci z anemią, której niedobór żelaza jest najczęstszym powodem, charakteryzują się bladym wyglądem skóry, ciągłym uczuciem zmęczenia, nerwowością, obniżeniem apetytu i zawrotami głowy.

Najczęstsze czynniki ryzyka niedoboru żelaza

Głównym czynnikiem, które może powodować niedobory żelaza, są błędy dietetyczne i tu w pierwszej kolejności należy szukać źródła problemów z anemią.

Zazwyczaj niedobór żelaza pojawia się, gdy:

spożycie mięsa i ryb na zbyt niskim poziomie

źle zbilansowana dieta wegańska bądź wegetariańska


Dodatkowe czynniki zwiększające ryzyko niedoborów żelaza:

  • szybki wzrost
  • obfite miesiączkowanie
  • uprawianie sportów wytrzymałościowych
  • intensywna aktywność fizyczna


Dzieci, które uprawiają sport są bardziej narażone na niedobory żelaza z racji, iż intensywne treningi ograniczają jego wchłanianie. Ponadto wzmożony wysiłek powoduje większe straty żelaza. Pamiętajmy o tym, komponując posiłki dla naszego małego sportowca.


Czytaj więcej: junior.sport.pl


Inne proponowane newsy


Wróć do strony głównej

Projekt i wykonanie: cogitech group